Schrijfproblemen


Schrijven is de meest gecompliceerde motorische taak.

Voor het schrijven( je handschrift ) zijn de volgende factoren van grote invloed op de ontwikkeling van het schrijfproces

  • De fijne motoriek
  • De ruimtelijke oriëntatie
  • De visuomotorische vaardigheden
  • Het vormonderscheidend vermogen
  • De grove motoriek
  • De richtingsontwikkeling
  • De spierspanning

Ook komen er steeds meer aanwijzingen dat pas vanaf 7 jaar alle kinderen neurologisch toe zijn aan technisch-methodisch schrijfonderwijs. De meeste scholen in Nederland beginnen echter al in begin groep 3 (op 6-jarige leeftijd) klassikaal met technisch-methodisch schrijfonderwijs. Veel kinderen zijn hier nog niet aan toe, waardoor deze kinderen tekenend leren schrijven in plaats van geautomatiseerd schrijven. Daarnaast ontstaan ook andere problemen, bijvoorbeeld onleesbaar handschrift, verkrampt schrijven, in laag tempo schrijven, een verkeerde potloodvoering en zeker niet onbelangrijk: motivatieproblemen!

Begeleiding

Er zal eerst onderzocht worden waarom het schrijven niet lukt, waar zit het probleem als we naar het bovenstaande kijken.
Om een goed resultaat te behalen moeten we onderzoeken waar het probleem ontstaan is en daar gaan we dan ook beginnen met de begeleiding.